Het Regionaal Landschap Schelde-Durme heeft in het Mijlbekebos in Aalst drie historische vlasrootputten hersteld.

"Het natuurgebied aan de Moorselbaan maakt deel uit van een veelbelovend nieuw project van Natuurpunt Aalst", zegt de organisatie. Het Regionaal Landschap Schelde-Durme zet zich samen met Natuurpunt Aalst in om vlasrootputten in ere te herstellen. Vlasrootputten werden vroeger gebruikt door landbouwers om het zachte plantenweefsel te laten wegrotten zodat de stevige vezel overbleef om er linnen van te kunnen maken. In het verleden werden veel putten dichtgegooid of groeiden ze toe. De uitvoering van de werken met een prijskaartje van 1.800 euro werd mogelijk gemaakt dankzij financiële tussenkomst van de provincie in het kader van het project Gestroomlijnd Landschap Molenbeek-Graadbeek."

Schepen van Leefmileu Iwein De Koninck (CD&V) staat achter het werk.

"Het herstel van de vlasrootputten in het Mijlbeekbos is mooi werk. Los van hun erfgoedwaarde zijn de putten een belangrijke troef voor het landschap en hotspots van biodiversiteit", zegt hij. Robin Van Heghe van Regionaal Landschap Schelde-Durme zegt dat één vlasrootput opnieuw in verbinding is gebracht met de beek. Het zich langzaam herstellende visbestand krijgt door deze rust- en paaiplaats een extra duwtje in de rug."